Renate in Oeganda

Toeristisch Jinja

Jinja is (na Kampala) hét toeristische oord van Oeganda. Jinja ligt aan het Victoriameer, je kunt hier de oorsprong van de Nijl bezoeken, er ligt een flink regenwoud in de buurt van Jinja en (en dat is de grootste attractie) je kan hier raften op de witte Nijl; één van de wildste plekken ter wereld om te raften. Om het raften heen zijn door de backpackersorganisaties een aantal andere sportieve activiteiten georganiseerd zoals Quadrijden, paardrijden en bungee jumpen (met ‘Nile dip’).

Dit moet allemaal wel enigszins in perspectief worden gezet. Jinja is absoluut niet vergelijkbaar met toeristische badplaatsen in bijvoorbeeld Thailand of Kenia. Er zijn geen stranden aan het Victoriameer en de plekken waar je redelijk ‘westers’ uit eten kunt en een wijntje kan drinken zijn op één hand te tellen. Zeker met de prachtige omgeving en uitzichten op de Nijl en het Victoriameer kan de lokale bevolking hier dus nog een flinke slag slaan.

Toch kan je natuurlijk niet een aantal maanden in Jinja wonen zonder deze ‘attracties’ te bezoeken. De Source of the Nile had ik al bezocht, maar aan de andere activiteiten in de buurt was ik nog niet toegekomen. Tijd dus voor en inhaalslag en die heb ik gemaakt in de afgelopen week.

Quadrijden

Het eerste toeristische uitje was het Quadrijden. Samen met een paar andere Nederlanders van buiten Jinja die ik op Koninginnedag heb leren kennen hebben we een Nile Safari tour geboekt. Helemaal ingepakt in een overall en met helm op mochten we op de Quad. Eerst een half uurtje oefenen op speciale oefenbanen en daarna begonnen we aan een twee uur durende toch langs de Nijl en over ruige landschap van Oeganda. Na de tocht hebben we gezellig met zijn allen geluncht met uitzicht over de Bujagali Falls; een aantal stroomversnellingen in de Nijl.

[simage=194,288,n,center,]

Mabira Forest

Samen met een paar Nederlandse meiden die vlak bij Jinja in een weeshuis werken ben ik naar Mabira Forest geweest. Mabira Forest is een van de grootste regenwouden van

Oost Afrika en ligt op ongeveer 30 minuten (met het openbaar vervoer) van Jinja. We hebben ongeveer twee uur door het woud gewandeld. Helaas staat er in het regenseizoen weinig in bloei en zijn de apen nog moeilijk te vinden (goede reden om van de zomer met al het bezoek nog maar een keer te gaan), maar het woud was ontzettend groen en overal om je heen zijn vlinders te zien. Wel was het even wennen aan het benauwde klimaat in het woud. Na twee uurtjes wandelen was iedereen toch wel goed moe en hebben we nog even het zwembad opgezocht in de ‘Mabira Forest Lodge’.

[simage=199,288,n,center,]

Raften

Het gaafste wat ik hier tot nu toe heb gedaan is toch wel het raften op de Nijl. Met een hele groep Nederlanders uit Jinja (waaronder mijn twee huisgenoten) zijn we ’s ochtends vroeg op pad gegaan voor een ‘Full Day Grade 5 White River Rafting’. Dit is een tocht van 30 kilometer over de Nijl met vijftien rapids in vijf verschillende gradaties. De eerste paar rapids zijn voornamelijk in gradaties 1 en 2. Handig om even te oefenen, maar al snel begint het echte werk met rapids in de gradaties 3, 4 en 5. Voor elke rapid wordt uitgelegd wat je moet doen om goed door de rapid heen te komen (bijvoorbeeld heel hard peddelen of juist jezelf klein maken en laag in de boot blijven) en als je eruit valt wat je dan het beste kunt doen.

Aan het begin krijg je de vraag hoe je wilt raften: rustig, normaal of extreme. Natuurlijk kozen wij heel stoer voor extreme. Dat hebben we geweten. ’s Ochtends is werkelijk bij alle grotere rapids onze boot goed omgegaan en zijn we allemaal in het water beland. Gelukkig hadden we allemaal reddingsvesten aan en een helm op, maar ik was wel een aantal flinke blauwe plekken rijker.

[simage=208,288,n,center,]

Na drie grote rapids hadden we ongeveer twee uur rust waarbij we alleen wat hoefden te peddelen, wat hebben gezwommen en geluncht op het water.

’s Middags kwam er nog een aantal grote rapids, maar het is ons zowaar gelukt om de boot niet om te laten gaan (hoewel bij een rapid wij er allemaal in bleven, maar onze gids uit de boot is gevallen. Daarmee is hij goed gepest door de andere gidsen de rest van de dag). Zelfs de allerlaatste, moeilijkste rapid hebben we (als enige boot) helemaal doorstaan en zijn we overeind gebleven!

De dag werd – met alle mensen die mee waren geweest – afgesloten met een barbecue, een paar lekkere Nile Special biertjes uit de brouwerij van Jinja en het bekijken van de film die overdag gemaakt was. Een super geslaagde dag dus!

[simage=214,288,n,center,]

Naar fotoalbum

« Previous post

3 ResponsesLeave one →

1. Roosmarijn

/  May 29, 2010

Wauw….
    Ik wil ook!
    Nog een paar (drukke :s) weken, woehoei!

2. Wil

/  May 28, 2010

Hallo Renate.

Helemaal te gek wat je daar allemaal beleeft.
    We genieten steeds weer van je verhalen.

Groetjes, Gerard en Wil.

3. Linda

/  May 28, 2010

Hoi Renate,

Gaaf hoor al de dingen die je beleefd in Jinja. Ik volg je verhalen op de voet!

Op die quads ziet er wel heel gaaf uit. Veel gezien natuurlijk onderweg? En dat raften in één woord: WAUW!

Op naar het volgende verhaal.